Y-Project

Túl sok a tanulnivalód? Így készülj fel a vizsgákra!

2016. július 11. - HalekAttila

Sajnos az iskolákban csak elvárják, hogy sokat tanulj de azt, hogy miképp tedd, nem tanítják meg neked (legalábbis a legtöbb helyen). Egy kevésbé elterjedt módszert fogok bemutatni a holisztikus tanulást. Először is tegyük tisztába a holisztikus szó jelentését. A holizmus kifejezés a görög holos szóból ered, és a teljesség figyelembe vételét jelenti. Például a holisztikus gyógyítás az embert egy nagy “egésznek” tekinti. Nem csak a beteg panaszát kezeli. A dolgok nagy egésze mögé néz, és testileg lelkileg megkeresi a probléma forrását. 

cn63qsuo8c.jpg

 

Holisztikus szemlélet mindig a nagyobb képet veszi figyelembe és, hogy azon belül vannak részterületek. Azt vizsgálja, hogy a nagyobb kép függvényében hogyan működnek ezek az alterületek.Tanulásnál ha valaki a témát alkotó külön területeket, és a részinformációkat külön vizsgálja, nagy eséllyel magolás lesz a vége. Azon kell gondolkodnunk, hogy ezek a részterületek, a nagyobb kép függvényében hogyan viszonyulnak egymáshoz, mik a működtető elveik. Ennek vizsgálásával több asszociációnk, és egy vélemény a alakul ki a témakörröl. Itt megjegyezhetjük miképpen, a memóriánk asszociációk formájában ragad meg legjobban. Jobban emlékszünk valamire, ha van hozzá egy hivatkozási alap, tudunk hozzá csatolni valamit. Minél több asszociáció van két információ között (mondjuk egy dátumhoz, ami egy száraz információ hozzá tudod kapcsolni a jelentőségét és a szereplőit), annál valószínűbb, hogy fel tudod idézni a megfelelő pillanatban. Ez lenne a holisztikus tanulás lényege: passzív befogadás helyett, az infók bemagolása helyett, aktívan dolgozunk rajta, hogy jelentőséget, vagy más asszociációkat kapcsoljunk egy információhoz, lényegében azáltal, hogy felismerjük, hogy a különböző területek mind egy "nagyobb képnek" a részei, ezáltal felismerhetjük, hogy hogyan viszonyulnak egymáshoz, és mesterségesen erősebb asszociációkat alakíthatunk ki. 

wood-coffee-iphone-notebook_fotor.jpg

A tanulás három részfolyamatból áll: kódolás, tárolás, felidézés.

A felejtés nem egy rendszer hiba, az agyunk takarékos. Van egy "spam szűrő" az agyunkban, amit bazális ganglionoknak hívnak, ez szortírozza a bejövő információkat (minden érzékszervtől). Na most felmerül a kérdés, hogyan juttassuk át az információt ezen a spam szűrőn. Az egyik dolog, hogy mennyire érezzük fontosnak ezt az információt, ez lényeges tudás vagy csak egy szükséges rossz számunkra. A másik pedig a megfigyelés, mennyire foglalok álláspontot a témakörön belül. Érdemes jobban megfigyelni, megérteni az adott témakört. Több asszociációt csatolni a száraz információhoz. Például történelemnél átgondolni, hogy kinek mi lehetett a motivációja, aktívan keresni az események miértjeit. Érdemes a témával kapcsolatos képeket nézegetni, utána olvasni az adott személynek, eseménynek. Nagy segítség lehet ha metafórákat alkotunk a személyekre, akikkel kapcsolatban könnyebb megjegyezzni őket. Fontos megemlíteni, hogy az agyunk nem tud megtelni információval, minél több dolgot tudunk és értünk, annál könnyebben megy a megértése az új dolgoknak illetve annál több kapcsolódási pont, asszociáció van a fejben. Szóval ha legközelebb készülsz egy vizsgára, tégy egy próbát a módszerrel!

4tdhspimj6.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://yproject.blog.hu/api/trackback/id/tr958879674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása